En film om jernbanen og Grovane stasjon spesielt.
Vi følger en togtur, det er gjester og taler og mat og drikke. Til slutt en omvisning.
info klippet nettet:
Stasjonene på Setesdalsbanen ble alle tegnet av arkitekten Paul Due (1835-1919). Han regnes gjerne som landets største jernbanearkitekt, med langt over 2.000 bygninger tegnet for jernbanen i Norge.
Da han skulle tegne stasjonsbygningene til Setesdalsbanen, fikk han vite at de skulle gjenspeile bygde- og folkelivet i Setesdal. Driftsbestyrer Lars Lysgaard ved Setesdalsbanen hadde sagt: «Ved Planlægningen af Stationbygningene for Sætersdalsbanen, da maa du give disse Karakteren af det nationale, som endnu er tilovers i Sætersdalen. […] Tag Du Model baade af Stabburet og af Folket, det er et kraftig Folkeslag». På denne måten fikk stasjonene et svært nasjonalromantisk preg, tømret i dragestil, med blant annet karakteristiske gavlblomster.
Grovane stasjon ble bygget i 1895, på samme tid som de andre stasjonene på Setesdalsbanen. Stasjonene var alle temmelig like, bortsett fra Kristiansand, Mosby og Byglandsfjord stasjoner. Kristiansand og Byglandsfjord fikk større bygninger siden de var de to endestasjonene. I tillegg ble Kristiansand stasjon oppført i mur, som var et krav i fra byen etter bybrannen i 1892. Mosby stasjon fikk eget dameventeværelse og «lamperom», antakeligvis på grunn av alle de kvinnelige ansatte ved Høie Fabrikker, og at Mosby var et yndet utfluktsmål for Kristiansands beste borgere. Grovane stasjon var lik Vennesla, Iveland, Hægeland, Moisund, Hornnes og Evje stasjoner.
Stasjonene ble utstyrt med billettkontor, venterom og godsavdeling, i tillegg til et eget privet-bygg (toalett). I stasjonens andre etasje ble det leilighet for stasjonsmesteren med to rom, kjøkken og spiskammers. I 1912 fikk mange stasjoner eget godshus, inkludert Grovane. I tillegg ble det bygd større 2. etasje over den gamle godsavdelingen. Grovane og Mosby fikk vindu mot jernbanesporet og forhøyet tak.