Vis meny
Alle nedlastbare

OG NÅ: REKLAME! del 9

15.08.2007  |  24 min  |  NRK1



Del 9

Markedsføringens mystikk

Dette siste programmet i serien handler om hva markedsførerne tror og kan og vet.

Reklamebudsjettet i AS Norge er på et sted mellom 25 og 30 milliarder kroner i året. Det inkluderer alle utgifter annonsørene har for å markedsføre produktene sine til deg og meg. Trond Blindheim, reklameekspert og rektor på Oslo Markedshøgskole, kan fortelle mer om markedsføringens mystikk.

Ingen er villig til å kaste store summer ut av vinduet, og bare håpe på økt salg av produktet sitt. Derfor er markedsføring blitt en vitenskap. Og markedsførerne vet snart alt om dine og mine innkjøp: Hvor lang tid vi bruker i butikken, hvor mange varer vi kjøper, hvilke varer vi kjøper ��" og ikke minst om reklame fører til økt salg.

Et annet triks er humor. Hvis en reklamefilm får deg til å le, fører det til at du senker terskelen for motforestillinger, og at du enklere blir overtalt til å kjøpe nettopp det produktet. Og det er som kjent hensikten med all reklame.

Produsert av Perspektiv-redaksjonen NRK Fakta (2007)

Serie

Og nå: Reklame!

Anbefalt for klassetrinn

5-13

Fag

Mediekunnskap, Samfunnsfag

Utlånsnummer

P844-9

Nøkkelord

reklame, markedsføring, tro, kunnskap, folkemening

Tilgjengelig som

› Nedlasting

Lån / kjøp via mobil er dessverre ikke mulig. Vennligst logg inn via vanlig nettleser.