Vis meny
Alle nedlastbare

OG NÅ: REKLAME! del 7

01.08.2007  |  24 min  |  NRK1



Del 7 Jakten på husmoren.

Dette programmet handler om å få husmoren på limpinnen.

Husmoren har alltid vært sentral som målgruppe for reklamefilmer. Husmorepoken regnes å vare fra rundt 1900 til 1970, og høydepunktet i denne perioden var 50-tallet. Og noen av de mest populære produktene? Vaskepulver og såpe.

Vi møter husmoren allerede i reklamefilmen "Den kloke kat" fra 1924, som reklamerer for såpe. For den pliktoppfyllende, hjemmearbeidende husmoren tok seg ikke bare av hus, mann og barn ��" hun sto også for rundt åtti prosent av forbruket i familien, og var dermed den viktigste innkjøperen i hjemmet.

Dermed er det kanskje ikke så rart at vaskepulver og såpe har vært sentrale produkter. Vaskepulveret "Blenda" ble markedsført med store kampanjer allerede på 1930-tallet. Slagordet "Blenda vaskere hvitere" kom rett etter krigen, og husmødrene ble oppfordret til å konkurrere om hvem som hadde den hviteste vasken.

Etter hvert var ikke husmoren like attraktiv for kinoreklamen, men med tv-reklamen på 90-tallet kom også husmoren tilbake på skjermen.

Serie

Og nå: Reklame!

Anbefalt for klassetrinn

5-13

Fag

Mediekunnskap, Samfunnsfag

Utlånsnummer

P844-7

Nøkkelord

reklame, husmor, limpinne, hjem, kjøkken, vask, rengjøring

Tilgjengelig som

› Nedlasting

Lån / kjøp via mobil er dessverre ikke mulig. Vennligst logg inn via vanlig nettleser.