Del 7 Jakten på husmoren.
Dette programmet handler om å få husmoren på limpinnen.
Husmoren har alltid vært sentral som målgruppe for reklamefilmer. Husmorepoken regnes å vare fra rundt 1900 til 1970, og høydepunktet i denne perioden var 50-tallet. Og noen av de mest populære produktene? Vaskepulver og såpe.
Vi møter husmoren allerede i reklamefilmen "Den kloke kat" fra 1924, som reklamerer for såpe. For den pliktoppfyllende, hjemmearbeidende husmoren tok seg ikke bare av hus, mann og barn ��" hun sto også for rundt åtti prosent av forbruket i familien, og var dermed den viktigste innkjøperen i hjemmet.
Dermed er det kanskje ikke så rart at vaskepulver og såpe har vært sentrale produkter. Vaskepulveret "Blenda" ble markedsført med store kampanjer allerede på 1930-tallet. Slagordet "Blenda vaskere hvitere" kom rett etter krigen, og husmødrene ble oppfordret til å konkurrere om hvem som hadde den hviteste vasken.
Etter hvert var ikke husmoren like attraktiv for kinoreklamen, men med tv-reklamen på 90-tallet kom også husmoren tilbake på skjermen.