Del 5
Ah, det var god tobakk!
Tobakksprodusentene utnyttet norsk natur, bonderomantikk og kvinnenes frigjøring for alt det var verd. Og kjendiseriet var en god hjelper helt fra starten og frem til reklameforbudet i 1975.
Reklamehistorien for tobakk i Norge varte i 50 år. Fra de første filmene kom rundt 1925 til forbudet mot all tobakksreklame kom i 1975.
Det er en historie som avspeiler tidens trender, fra stumfilmens mange krumspring i 20-årene, til 30-årenes bonderomantikk og etterkrigstidens velferdsprosjekt. Reklamen gjorde en god jobb med å lure befolkningen. Den fikk oss til å røyke i stort antall, og intensiverte sine kampanjer for å møte helseargumentene da rapportene om tobakkens skadevirkninger kom utover på 60-tallet. Kjendiser sto fram og viste i helsides annonser hvilket sigarettmerke de røykte.
Og hva skulle man stille opp med, når selv helsedirektør Karl Evang sa at han gjerne tok seg en sigar, siden de dokumenterte skadevirkningene foreløpig bare handlet om sigarettrøykingÂ…?