Del 2
"Godt skodd"
Knappheten på varer i etterkrigs-Norge skinner ofte gjennom i 50-åras reklamebudskap. Reklame for sko viser en helt spesiell blanding av fornuft - og drømmen om et bedre liv.
Sko og stolthet hører tett sammen. Dette spiller de gamle reklamefilmene fra 1950-tallet på. Budskapet i både reklamefilmene og opplysningsfilmene er svært direkte. "Er du skoblind?" spør myndighetene i et vareknapt etterkrigs-Norge.
Så kommer fornuftige råd om skikk og bruk, og om stell av sko. Skorasjoneringen varte helt til 1949, og fem krigsår fra 1940-45 hadde slitt hardt på skoene.
Skobransjen, reklamemakerne og landets myndigheter er alle rørende enige om at befolkningen ser shabby ut, og derfor trenger klare og direkte råd. Riktige sko til rett anledning kan gi alle et bedre liv, og også få produksjonen i gang i industrien så fort som rå.