Typisk norsk Sesong 2 Del 6 Kort og fyndigTypisk norsk ledes av den alltid sprudlende Petter W. Schjerven.
Både reklame og avisoverskrifter forsøker å skape oppmerksomhet og vekke interesse. Blant virkemidlene finnes slagord, rim og ordspill. Typisk norsk ser nærmere på hvordan det fungerer. Og finnes det bevaringsverdig graffiti? Men aller først: de fire store.
"De fire store" er et begrep i norsk litteraturhistorie. Men klarer folk å huske hvem de er, og hvorfor er det en av dem som glemmes oftere enn andre? Og hvem av dem, om noen, kommer til å bestå? Petter W. Schjerven spør litteraturviterne.
Typisk norsk: Fordi du fortjener detLøssalgsaviser konkurrerer om oppmerksomheten. Det samme gjør ulike produkter i butikkene. Hvilke mekanismer benytter de for å virke fristende for lesere og kunder? Slagord og overskrifter er helt avgjørende.
Journalist Nils Christian Geelmuyden er en mester innen faget, og han avslører litt om hvordan han jobber. I tillegg blir vi med inn i VG for å se hvordan en avisside skapes.
Kunst eller forsøplingDet er en evig runddans: Noen lager en "tag" eller "piece", og like etter blir den forsøkt vasket bort. Er graffiti kunst eller forsøpling, og går det an å forene de to? I kveldens Typisk norsk fortelles historien om en spesielt gjenstridig Rolling Stones-hyllest.
Ukens gjest er journalist Sissel Benneche Osvold i Dagbladet. Hun har høstet mye anerkjennelse for sin skrivekunst, men er hun like flink i nynorsk?